Ocena z wychowania fizycznego jest od lat przedmiotem zainteresowań teoretyków i praktyków tej dziedziny edukacji oraz często kontrowersyjnych dyskusji. Poszukiwania "doskonałego" systemu oceniania uczniów z wf-u było także inspiracją do podejmowania licznych badań naukowych, w tym eksperymentów pedagogicznych. Pomimo tych działań problem roli i zadań oceny w szkolnym systemie fizycznej edukacji pozostaje ciągle otwarty. Ocenianie z wychowania fizycznego jest koniecznym elementem procesu dydaktycznego, który pozwala nauczycielowi na systematyczne gromadzenie, analizowanie i interpretowanie informacji o stopniu realizacji zadań edukacyjnych zarówno przez klasę, jak i indywidualnie przez poszczególnych uczniów.
Ocenianie uczniów z wychowania fizycznego jest jedną z najtrudniejszych dla nauczyciela tego przedmiotu spraw.
Podstawą oceny ucznia winna być systematyczna i konsekwentna kontrola, jego pracy - ocena, taka posiada określone wartości wychowawcze. Należy podkreślić postęp w rozwoju sprawności, bowiem powtarzanie prób jest jednym ze sposobów w miarę obiektywizujących ocen z wych. fizycznego i rzeczywiście mobilizuje do rzetelnej pracy zarówno ucznia jak i nauczyciela. Możemy także w tym przypadku mówić o wychowawczej funkcji oceny zwłaszcza do młodzieży słabszej fizycznie. Niezwykle ważny jest wkład ucznia do opanowania określonych ćwiczeń wyrażający się pilnością i dodatkową pracą.
Nie można traktować zajęć wychowania fizycznego jako sport wyczynowy, gdzie premiuje się tylko wynik.
Nie mniej ważna jest również postawa społeczna ucznia i jego stosunek do przedmiotu wyrażający się systematycznym uczęszczaniem na lekcje, przygotowaniem do niej, aktywnością i pilnością ucznia, znajomością przepisów, szerszą wiedzą z zakresu higieny i fizjologii wysiłku, potrzeby systematycznego ćwiczenia itp.
Nie możemy zapomnieć o indywidualizacji oceny. Musi być ona oparta na jak najlepszym poznaniu wszystkich uczniów.
Świadomie zamierzona obserwacja ucznia prowadzona przez nauczyciela decyduje w dużej mierze o walorach wychowawczych kontroli i oceny.
(...)
mgr Teresa Karbowska Zespół Szkół Publicznych Gimnazjum w Skarszewach |